Multa lume se sperie atunci cand vine vorba de interactiunea cu statul Roman, de exemplu atunci cand vrea sa-si infiiteze un PFA. Totusi procedura nu este complicata deloc, ba mai mult, te scuteste de o cheltuiala in plus. Desigur, nici de contabil nu ai nevoie, daca vrei sa-ti depui tu singur si la timp declaratiile, asadar hai sa invatam impreuna cum poti sa faci toate astea singur. Un lucru pe care putini il stiu, desi este o intreprindere individuala, poti adauga sotul sau sotia in PFA-ul tau. Desi asta nu iti da nimic in plus, doar ca se va sti si din punct de vedere legal ca lucrati impreuna, ca o familie pe firma aceea.
Cum înființezi un PFA
O Persoană Fizică Autorizată sau prescurtat un PFA este cea mai simpla forma de organizare prin care poti sa prestezi servicii, sa vinzi sau sa produci ceva. Activitatea este intr-un fel standardizata, adica exista niste coduri CAEN – iar tu poti avea maxim 5, care arata ce ai voie sa faci si ce nu. Cu cat le alegi mai vagi, cu atat poti face cel putin teoretic, mai multe. Avantajul principal al unei astfel de firme este ca dispui de bani in orice moment, asa cum vrei tu. Pe de alta parte, ai oblicatia de a plati impozite si taxe, inclusiv contributii la CAS si CASS ( dupa anumite regului, pe care statul le schimba atat de des, incat i-a zapacit pe toti.
Primul pas este denumirea PFA-ului, care este de fapt numele tau la care se mai poate adauga o litera ( de obicei aleatorie, daca nu alegi tu altfel ), deci nu ai libertatea de la SRL. Urmeaza pasul doi, alegerea sediului. Aici de obicei te ajuta firmele care se ocupa cu asta, eu va sfatuiesc sa mergeti pe mana celor de la SOLO, daca nu aveti o activitate prea complexa, salariati, etc. De ce? Pentru ca pe langa faptul ca nu te costa nimic, platesti si foarte putin pentru contabilitate. Ai deja denumire si sediu, mai ramane sa alegi domeniul de activitate, adica acele coduri CAEN ( e bine sa le pui pe toate ca sa nu faci apoi modificari, care costa! ). Mai jos aveti o lista cu tot ce trebuie facut!
- Rezervarea denumirii (este documentul obținut în momentul rezervării denumirii pe portalul ONRC)
- Cererea de înregistrare PFA
- Anexa 1 privind înregistrarea fiscală
- Actul de identitate al titularului PFA (copie)
- Contractul pentru sediu social (unul dintre cele enumerate mai sus)
- Declarația pe proprie răspundere dată pentru îndeplinirea condițiilor de funcționare sau pentru desfășurarea activităților pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți
- Dacă desfășori activitate la sediu, atunci vei avea nevoie și de acordul asociației de locatari și al vecinilor
- De asemenea, trebuie să faci dovada studiilor sau a experienței profesionale pentru fiecare cod CAEN ales. Dovada se face prin intermediul documentelor (diplomă de studii sau adeverință de la angajator).
Daca ai trecut etapele enumerate anterior, in cateva zile ai infiintat un PFA. Dosarul se depune fie fizic la un ghiseu la Registrul Comerțului, fie online ( modalitate pe care o recomand ).