
Desi am scris ca ma voi ocupa de Selly si invatamantul din Romania, ma voi extinde si asupra fenomenului Andrei Șelaru. Vloggerul milionar ar vrea sa schimbe invatamantul din tara noastra, la 19 ani. E de parere ca scoate pe banda rulanta analfabeti functionali si nu se inseala, doar ca de fapt problema nu e la sistemul in sine ci la profesori si elevi. Atat. Nu ai sa reusesti sa faci un invatamant de masa perfect adaptata pentru toata lumea. Fie super dotatii vor avea de suferit, fie asa cum e acum, cei care nu prea vor de fapt sa mearga la scoala. De unde stiu? Din discutiile cu zeci de mii de fosti elevi!
Selly si invatamantul din Romania
Selly minte sau se inseala, din doua una e valabila sigur. De ce? Pai daca invatamantul scoate doar analfabeti functionali, el e abia absolvent, deci unul dintre ei. Daca raspunde DA, atunci chiar nu are rost sa-l ascultam mai departe, pentru ca habar nu are ce vrea. Daca raspunde eu NU, atunci ce zicea initial e fals, el este unul din milioanele de exemple ca din scoala ies si copii normali, perfect functionbali. Atunci ce nu merge bine in invatamantul romanesc? Pai in primul rand profesorii necalificati si/sau cu o lehamite totala de a preda elevilor. De ce? Pai din cauza de bani, asta e simplu.
Al doilea motiv pentru care copii nu invata este modul in care este privita scoala. Iar aici ajung la discutiile cu cei ce au terminat 12 clase si nu stiu incotro sa se indrepte. A, am 19 ani si vreau sa plec afara, sa fac bani. Pai nu ai nicio calificare, nu stii nicio limba straina si nici bani nu prea vad ca ai. Nu conteaza, nu mai pierd eu timpul cu facultataea sau scoala profesionala, postliceala, sau si mai rau, ucenicie pe undeva. Ma duc sa fac bani! Vreau sa devin Selly! Pai el nu a plecat de la zero, face vlogging din clasa a 5-a si peste 20 de ani nu o sa-l mai vezi facand tot asta, caci nu mai e in categoria pustanilor care-l urmaresc. Degeaba, ori afara ori vlogger sau influencer. Atat!
Ce as schimba eu la invatamantul romanesc in afara de leafa profesorilor? Invatamantul din scolile de la tara, din orasele mici. Adica fara suplinitori la 90% din materii si ceva stimulente pe baza de competivitate, atestata prin confruntare directa [ nu olimpiade, ci ceva mai la nivel de mijloc ]. As pune accent pe scoala, as face ore optionale, multe! Ca eu eram cel mai tare la mate din liceu si fati-meu cel mai slab, in schimb el era cel mai bun la fotbal, eu afonul clasei. Asadar nu era o competitie corecta, eu ar fi trebuit sa nu am ore de muzica decat asa de ochii lumii, la desen la fel, sau ma rog, poate ca ar trebui niste studii mai elaborate, sau pur si simplu luam si copiem sistemul de la a la z dintr-o tara, de exemplu UK.
De ce nu au elevii cuvantul de baza in evaluarea scolii? Pai pentru ca de exemplu in Germania nu exista referendum. De aia. Adica elevii vor alege mereu sa le fie lor bine, fara a se gandi la viitor. Asa-s copii, nu e ceva rau! Asta nu inseamna sa nu-i asculti deloc. Mai ales cand se plang de ceva. Daca nu le este ok, atunci sigur acolo ceva nu e bine. Nu inseamna ca a gresit profesorul, sau sistemul sau elevul. Dar una din ele precis nu e ok si trebuie schimbat ceva. S-a ajuns ca elevul sa sperie profesorul, ceea ce nu e nicicum ok. Ce sa-i faci daca e obraznic? Nu stiu, sa-l examtriculezi? Nici ca profesorul sa se poarte cu elevii ca si cum ar fi sclavii lui nu e ok. Are Selly dreptate? Poate, dar poate ca nu are. Sau are, dar partial. Ca nu o sa-mi zici ca el e fix ala d ele stie pe toate. Nu are cum, vine dintr-un invatamant falimentar, unde elevul nu are nicio sansa!